ღმერთი, პოეტი და ფილოსოფოსი
ერთხელ მამაღმერთმა მოიწვია ერთი პოეტი და ერთიც ფილოსოფოსი და ჰკითხა: რომელია უფრო პოეტური სიტყვა ამ სამიდან: ტაძარი, ვარდი, სპირალი. რომელი მათგანი გამოხატავსო უკეთ ცხოვრების მხატვრულ, მეტაფორულ არსს? პოეტმა თქვა: ტაძარი და ვარდიო. ფილოსოფოსმა - სპირალიო. პოეტს სასაცილოდ არ ეყო ფილოსოფოსის არჩევანი, ფილოსოფოსს - პოეტისა. პოეტმა თქვა: ფილოსოფოსებს არაფერი გაგეგებათ პოეზიისაო. ფილოსოფოსმა უპასუხა: პოეტებს არაფერი გესმით ფილოსოფიისაო. ღმერთმა გააჩუმა მოდავენი და თქვა: - მე პოეზია ძლიერ მიყვარს და დიდ პატივს ვცემ პოეტებს, მაგრამ პირველ სიტყვას ფილოსოფოსს მივცემო. აჯანყდა პოეტი: ეგ როგორ? ეს პოეტების ჯილაგის შეურაცხყოფააო. ატყდა ,,არასა" და ,,ჰოს" ომი. - ნუ მედავებით, - უთხრა ღმერთმა. - შეგედავები, - თქვა პოეტმა, - და ღმერთთან მებრძოლი პოეტის სახელი დამრჩებაო. როცა დააწყნარა ღმერთმა პოეტი, ფილოსოფოსმა თქვა; - აქ გვაქვს ,,არასა" და ,,ჰოს" ომი. - ,,ჰო" და ,,არა" ფილოსოფიური საწყისებია თავისი ბუნებით. ხშირად უარყოფითში მეტი ,,ჰო" არის, ვიდრე თანხმობაში. და ბევრი ,,არა" ,,ჰოს" სჯობია. ღმერთს სახე მოეღრუბლა: ძაან შორს შესტოპეო. ფილოსოფოსმა კი განაგრძო: - ზოგჯერ ისეთ საგნებს შორის ისახება კავშირი, რომლებსაც თითქოს არავითარი შინაგანი კავშირი არ გააჩნიათ. - რა აქვთ საერთო, მაგალითად, ,,ჰოს", ,,არას" და სპირალს? - თქვა ფილოსოფოსმა და ნიშნის მოგებით გადახედა პოეტს. სპირალში ვინც პოეტური და ფილოსოფიური მეტაფორა და სიმბოლო აღმოაჩინა, ის მხატვარიც იყო და ბრძენიც. ის სულაც არ ჰგავდა ამ ჩვენს ოპონენტ პოეტს. - სპირალი, თითქოს რა უნდა იყოს ამ საზეინკლო ნამუშევარზე უფრო პროზაული, - თქვა ფილოსოფოსმა, და ჯერ ღმერთს ახედა, მერე პოეტს, - სინამდვილეში კი ეს ნაკეთობა - დიდ პოეტურ და ფილოსოფიურ არსს იტევს. მუშის ხელიდან დიდი ფილოსოფია გამოდის. ქარხანა უშვებს ამ ,,ფილოსოფიურ ნაწარმს". უარყოფის უარყოფის კანონს აძლევენ მეტაფორულ სახეს და ადარებენ სპირალს. - მას ისრის სიმბოლიკა დაამშვენებდა. ეს კანონი ხომ განვითარების მიმართულებას გვაჩვენებს, - თქვა ფილოსოფოსმა. მეტაფიზიკოსს ჰგონია, რომ მოძრაობა წრიულია - მეორდება ერთი და იგივე. - არა წრე, არამედ სპირალი. აი, განვითარების ,,გეომეტრიული სახე", - თქვა ფილოსოფოსმა და განაგრძო: - და არა სწორი ხაზი. ხაზი დაგრეხილია სპირალად. ეს არის დიალექტიკა განვითარებისა. - სპირალის სამი რგოლი - აი, მეტაფორა განვითარებისა, აი, მხატვრული სახე! - თქვა ფილოსოფოსმა და თმა გაისწორა. ღმერთმა მანტია აჩუქა ფილოსოფოსს ცხოვრების არსის სიბრძნისმეტყველური და პოეტური ახსნისათვის, სამ სიტყვაში ყველაზე საჭირო სიტყვის არჩევისათვის. - მე? - თქვა პოეტმა და შურით შეხედა ფილოსოფოსის მანტიას. - შენ აიღე ვარდი და წადი ტაძარში, ილოცე ნათელხილვისათვის, - უთხრა ღმერთმა პოეტს, - დაიხსომე, პოეტური და არაპოეტური სიტყვები არ არსებობენ, ყველა სიტყვა პოეტურია ჭეშმარიტი პოეტის ხელში, და ყველა ლამაზი სიტყვა მახინჯდება უნიჭოს ხელში. პოეტი მაინც ჭირვეულობდა.
შეგიძლიათ გააზიაროთ მასალა, თუ მიუთითებთ ავტორს.
© POETRY.GE 2013 - 2024
@ კონტაქტი
0 კომენტარი